Indlæringsvanskeligheder er et generelt problem i folkeskolen, og mange ved ikke, at dette problem ofte skyldes dårligt samsyn og kan afhjælpes med intens samsynstræning. Hvis dit samsyn ikke fungerer ordentligt, så bliver det svært at kunne koncentrere sig om andet end det, og dermed bliver det svært at overskue at lære nye ting.
Jeg får mange børn ind i min klinik der har indlæringsvanskeligheder. Enten har de problemer med at knække læsekoden, eller også kan de ikke huske det, de lige har læst.
Børn får ofte følgende symptomer, når de har indlæringsvanskeligheder og disse vanskeligheder skyldes dårligt samsyn:
- Springer ord over ved læsning
- Har svært ved at kende forskel på b/d
- Skriver tal og bogstaver spejlvendt
- Læser den samme linje 2 gange
- Læser langsomt og hakkende
- Træthed efter kort tids læsning
- Teksten bevæger sig og flyder sammen
- Bogstaver opleves ind imellem dobbelt
De børn der kommer ind til mig, har svært ved at forestille sig det læste, eller hvad der bliver sagt inde i hovedet. Samtidig har de vanskeligt ved at danne billeder inde i hovedet. Det kan de slet ikke. De har også svært ved at forestille sig en figur i for eksempel matematik, og hvordan den skal vende.
Træner symptomerne væk
Det gode ved det hele er, at symptomer kan trænes væk ved at lave forskellige øvelser. Når jeg træner børnene i forhold til indlæringsvanskeligheder, så er det egentligt ikke øjenøvelser vi laver, selvom det kaldes synstræning.
Det er mere krop og øjenøvelser. Det kan være Kimsleg/huskeøvelser, hvor man fx finder 10 ting frem og lægger et klæde hen over, og hvor barnet får 10 sekunder til at se tingene, og herefter skal genfortæller det.
På den måde arbejdes der med hjernen, og med nerveforbindelserne sådan at de kan blive styrket, hvilket hjælper, så barnet bedre kan danne billeder i hovedet.
Problemer med motorik og øjne
Det kan også være motorikken og øjnene der kan være problemet.
Der kan være for mange ting, der forstyrrer barnet, så barnet bruger for meget energi i skolen til at holde styr på kroppen, balancen, bevægelserne og øjnene.
Det kan resultere i at barnet ikke kan lære, fordi barnet ikke har energi til læring, fordi der bruges alt for meget energi på de basale funktioner, og at styre kroppen, så der er alt for lille en del energi tilbage til indlæring.
Barnet kan ikke forstå hvad læreren siger, fordi det ikke kan finde roen i kroppen.
Synstræning frigiver energi
Når jeg synstræner med barnet, så begynder det at få styr på kroppen, og så kommer indlæringen også, fordi der bliver frigivet noget energi i de forskellige situationer.
Hvis balancen bliver god, og øjenbevægelserne bliver gode, så man både kan fiksere og fokusere og kigge indad, så bruger man ikke energi på det, og så er det, at man bedre kan lære noget.
Få en screening
Hvis du har mistanke om at dit barns indlæringsvanskeligheder kan skyldes en synsforstyrrelse, så kom ind på klinikken og bliv udredt.
Det sker via en screening, som danner baggrund for en vurdering af hvilken synstræning, der vil passe optimalt til dit barn.
Heidi says
Hej Helle
Vil det kunne hjælpe på en drenge på11 år, det er erklæret ordblind.
Han har meget svært ved at lære nyt, samtidig med at hans hukommelse er ekstrem dårlig.
Håber snart at høre fra dig
Helle Nielsen says
Hej Heidi
Tak for din henvendelse.
Det korte svar er, ja det vil kunne hjælpe ham.
Jeg sender dig lige en mail.
Mvh
Helle